Navigácia
Obsah
Materská škola, Riečna č. 27, Vidiná
Školský vzdelávací program
Zlatá brána otvorená
ÚVODNÉ IDENTIFIKAĆNÉ ÚDAJE
Názov a adresa školy | Materská škola, Riečna č.27, Vidiná |
Názov školského vzdelávacieho programu | Zlatá brána otvorená |
Stupeň vzdelania | Predprimárne vzdelanie |
Dĺžka dochádzky | spravidla 3 roky |
Forma výchovy a vzdelávania | celodenná resp. poldenná |
Vyučovací jazyk | slovenský |
Druh školy | štátna |
Dátum prerokovania ŠkVP | V pedagogickej rade :
V rade školy :
Schválený zriaďovateľom : |
Miesto vydania | Materská škola, Vidiná |
Platnosť ŠkVP |
|
Kontakty pre komunikáciu so školou:
Titul, meno, priezvisko | Pracovná pozícia | Telefón | |
Mgr.Marcela Janštová | riaditeľka | 0918 741 169 | materskaskola@vidina.sk |
Janka Skýpalová | vedúca školskej jedálne, hospodársko-administratívna pracovníčka MŠ | 0918 741 169 | materskaskola@vidina.sk |
Zriaďovateľ:
Obec Vidiná
Športová 1
985 59 Vidiná
Tel.: +421 – 47 – 45 11 524
0905 270 437
e-mail: starosta@vidina.sk
Predkladá:
........................................
Mgr. Marcela Janštová
riaditeľka materskej školy
Záznamy o revidovaní a platnosti školského vzdelávacieho programu (ďalej ŠkVP).
Revidovanie ŠkVP prerokované v pedagogickej rade Dátum
| Platnosť ŠkVP Dátum | Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod. |
| 01.09.2021 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obsah
1. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania........................................
2. Vlastné zameranie...............................................................................................................
3. Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania...............................................................
4. Učebné osnovy a východiská plánovania....................................................................
5. Spôsob a podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom
vzdelaní...............................................................................................................................
6. Materiálno - technické a priestorové podmienky..............................................................
7. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí.......................................................................
8. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy............................................
1. VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v našom školskom vzdelávacom programe vychádzajú z cieľov stanovených v zákone č.245/2008 Z.z.o výchove a vzdelávaní (školský zákon)a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v Štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
POSLANIE:
- komplexný rozvoj osobnosti dieťaťa,
- podpora vzťahu dieťaťa k poznávaniu a učeniu sa hrou,
- rozvoj kooperácie v skupine, kolektíve a preberanie primeranej zodpovednosti na seba,
- kvalitná príprava pre tvorivý, aktívny a plnohodnotný život v spoločnosti ľudí.
UZNÁVANÉ HODNOTY:
- zodpovednosť, vzájomná úcta,
- hodnota, dôstojnosť a identita každého jedinca – uznanie individuálnych rozdielov medzi deťmi,
- dôvera v rast dieťaťa,
- chyba ako prostriedok učenia,
- reflexia ako cesta k osobnému rozvoju,
- spolupráca, vzájomná komunikácia,
- učenie sa aktívnou činnosťou.
VLASTNÉ CIELE:
- priblížiť deťom odkazy našich starých otcov a materí (rozprávky, prekáračky, riekanky, piesne, hry, prannostiky, tance...),
- spoznávať tradičné ľudové remeslá,
- spoznávať a uchovávať zvyky jednotlivých ročných období,
- spoznávať a interpretovať ľudové piesne , hlavne z nášho regiónu, obce
- poznávať región, oživovať a zachovávať kultúrne, duchovné a historické hodnoty regiónu,
- posilňovať úctu k rodičom, ľuďom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám, k tradíciám štátu, ktorého je občanom, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku,
- tvorivý potenciál rozvíjať s prípravou na slávnosti, prehliadky, súťaže a olympiády,
- získavať pozitívne postoje k ľudovej kultúre /regionálnej/
- pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť,
- pripraviť deti na život v spoločnosti, aby boli schopné plniť jej požiadavky a reagovať na zmeny.
2. VLASTNÉ ZAMERANIE:
Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno-vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky.
Naším hlavným zameraním je spoznávanie ľudovým tradícii a slovenskej ľudovej kultúry. Pre toto zameranie sme sa rozhodli z dôvodu, že dnes žiaľ pod tlakom najrôznejších technických lákadiel je ľudová tvorba trochu v úzadí. My, učiteľky, máme vzťah ku ľudovej kultúre a pod vedením riaditeľky, ktorá je vedúcou detského folklórneho súboru Radosť a vedúcou folklórneho súboru Ipeľ v Lučenci, má aj vzdelanie v tejto oblasti,budeme pripravovať námety ľudových tradícií na praktické využitie v edukačnom procese. Ľudová slovesnosť, zvyky a tradície predstavujú vo výchove dieťaťa v predškolskom veku jeden zo základných kameňov, na ktorom je budované ďalšie systematické pôsobenie výchovy umením k umeniu. Ľudová tvorivosť je pre deti veľkou umeleckou i výchovnou hodnotou. Je v nej zobrazený svet a život s nevšednou vynaliezavosťou, postrehom a vtipom. V minulosti sa deti zúčastňovali na všetkých oblastiach života. Veľa riekaniek, detských ľudových piesní bolo spojených so svetom zvierat, s prírodou. Deti intenzívne prežívali všetko, čo sa dialo doma, v dedine, v prírode, či už išlo o striedanie ročných období a s nimi súvisiace zmeny v prírode, či o prácu na poli, doma, alebo o významné udalosti ľudského života: narodenie, svadba. Striedanie ročných období a ich symbolika oddávna boli, sú a budú silným motivačným impulzom pre umeleckú tvorbu, ale aj pre pedagogickú oblasť pôsobenia na deti s cieľom získavať pozitívne postoje k regionálnej kultúre, organizovať kultúrne podujatia a priblížiť im zvyky a tradície regionálneho kultúrneho dedičstva tak, ako sa odpradávna tradovali v spätosti s jednotlivými ročnými obdobiami. Dieťa bude spoznávať kultúrne dedičstvo cez piesne, tance, hry, zvyky, obyčaje, nárečie a dialektiku regiónu, v ktorom vyrastá. Deti sa aktívnou účasťou budú zapájať do prác, ktoré sa v súčasnosti viac-menej už nerealizujú. Prostredníctvom tohto zážitku sa dieťa dokáže vcítiť do remesiel a prác, ktoré sa pomaly vytrácajú a upadajú do zabudnutia. Ľudové tradície budeme oživovať aj formou spolupráce s folklórnym súborom, so starými rodičmi, ľudovými remeselníkmi (košikár, šperkárka, pečenie oblátok, tkáči, kováči..), organizovaním rôznych stretnutí – páranie peria, maľovanie kraslíc, varenie lekváru. Budeme sa snažiť oživovať a aplikovať do života materskej školy jednotlivé zvyky - odomykanie jarných studničiek, vynášanie Moreny, stavanie májov, vianočné koledovanie, Od Lucie doVianoc... Jednotlivé ukážky remesiel, zvakov a stretnutí budú doplnené o rôzne možnosti práce s deťmi tak, aby bolo zastúpené aktívne aj pasívne prijímanie poznatkov o tradičnej ľudovej kultúre so zachovaním uplatňovania základného didaktického princípu – aktivity dieťaťa a zážitkového učenia. Všetky tieto aktivity sa budú uplatňovať vzhľadom na aktuálne ročné obdobie a tradície, ktoré k nemu patria. Cieľom zamerania je formou zážitkového učenia v rámci ľudovej výchovy rozvíjať dieťa tak, že na elementárnej úrovni bude chápať a hodnotiť vzťahy medzi ním, folklórom a kultúrou v jeho okolí, bude získavať pozitívne postoje k folklóru, vštepovať hudbu a tanec, realizovať edukačné aktivity, organizovať kultúrne podujatia a priblížiť deťom zvyky a tradície dedičstva tak, ako sa odpradávna tradovali – v spätosti s jednotlivými ročnými obdobiami.
Po absolvovaní predprimárneho vzdelávania budú tak deti oboznámené, stotožnené s ľudovou kultúrou a tradíciami a budú pripravené šíriť ich ďalej.
Využívaním prvkov ľudovej výchovy budeme pôsobiť na všestranný rozvoj dieťaťa v jeho troch základných štruktúrach: v oblasti afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej.
3. DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Dĺžka dochádzky dieťaťa do materskej školy je spravidla 1 až 4 roky, pohybuje sa podľa rozsahu od nástupu dieťaťa až do plnenia povinnej školskej dochádzky.
V obidvoch triedach poskytujeme celodennú výchovu a vzdelávanie, v prípade záujmu na základe žiadosti rodičov poskytujeme aj poldennú formu výchovy a vzdelávania.
4. UČEBNÉ OSNOVY
Učebnými osnovami našej materskej školy sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Obsah vzdelávania sa vymedzuje v nasledovných vzdelávacích oblastiach:
- Jazyk a komunikácia,
- Matematika a práca s informáciami,
- Človek a príroda,
- Človek a spoločnosť,
- Človek a svet práce,
- Umenie a kultúra,
- Zdravie a pohyb.
Východiská plánovania:
Pre plánovanie výchovno- vzdelávacej práce sme si zvolili nasledovné princípy.
Plánovanie prebieha v dvoch úrovniach:
- prvá úroveň- má celoškolskú pôsobnosť. Učivo je rozdelené do 10 obsahových celkov kooperujúcich s ročným obdobím a sviatkami. Každý mesiac je rozdelený do tém, ktoré sú interným materiálom MŠ.
- druhá úroveň- je plánovanie na úrovni jednotlivých tried.
- Výchovno-vzdelávacia činnosť je plánovaná týždenne vzhľadom na špecifiká práce v materskej škole s celodennou výchovou a vzdelávaním, kedy predprimárne vzdelávanie zabezpečujú striedavo na zmeny dve učiteľky. Plán výchovno-vzdelávacej činnosti je chápaný ako súčasť prípravy na výchovno-vzdelávaciu činnosť a vypracúva ho učiteľka rannej zmeny/po ich vzájomnej konzultácii/ pre svoju priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť v konkrétnej triede.
- Učiteľky vzájomne spolupracujú v rámci prípravy a plánovania svojej výchovno-vzdelávacej činnosti v konkrétnej triede, ale i v celej materskej škole. Je úplne na ich vzájomnej súčinnosti a dohode, koľkokrát maximálne za týždeň zaradia jednotlivé vzdelávacie oblasti. V rámci cielenej vzdelávacej aktivity zohľadňujú možnosť voľby vzájomne kombinovať a prelínať príslušné vzdelávacie oblasti.
- Učiteľky vychádzajú pri plánovaní z poznania aktuálnej úrovne detí. Rešpektujú ich potreby, prirodzenú variabilitu a sociokultúrne prostredie.
- Súčasťou plánovania je zohľadnenie vymedzených tém, ktoré sú interným materiálom materskej školy. Voľba konkrétnej témy a dĺžka jej časového úseku je na uvážení a dohode učiteliek danej triedy. Témy predstavujú ucelenú opornú konštrukciu pre štruktúrovanie konkrétneho obsahu vzdelávania, ale zohľadňujú i zmysluplný situačný kontext aktivít s deťmi v rámci určitého obdobia, ako i tradíciu a podmienky našej materskej školy. Jednotlivé témy je možné podľa potreby učiteliek danej triedy zlúčiť, prípadne akokoľvek zmeniť ich poradie z dôvodu materiálno-technického zabezpečenia plánovaných aktivít v triedach. V prípade témy Veľká noc je možné presunutie v rámci obsahových celkov a nahradenie témou z daného obsahového celku z dôvodu zabezpečenia aktuálnosti. Pri realizácii projektov a centrálnych aktivít materskej školy je potrebná spolupráca medzi všetkými učiteľkami, ale i vedením materskej školy.
- Učiteľka plánuje systematickým spôsobom od menej náročných požiadaviek na dieťa k náročnejším a rešpektuje metodické postupy špecifické pre jednotlivé vzdelávacie oblasti. Pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti môžu učiteľky, ale nie je to ich povinnosťou, využívať i adaptácie výkonových štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí. Výkonové štandardy môžu v rámci plánovaných aktivít deliť, ale i integrovať do logických celkov podľa vlastného uváženia zohľadňujúc rozvojové možnosti detí v konkrétnej triede.
- Učiteľka zohľadňuje sociokultúrne prostredie detí, sama autonómne rozhoduje na základe charakteru formulácie konkrétneho výkonového štandardu, či k jeho dosiahnutiu smeruje priebežne vytvorením príležitostí prostredníctvom prirodzených každodenných socializačných situácií v rámci dlhšieho časového obdobia, alebo ich je potrebné plánovať a realizovať v konkrétnych cielených vzdelávacích aktivitách.
- Na základe hlbšieho poznania charakteristiky jednotlivých vzdelávacích oblastí, ako aj poznania vzdelávacích štandardov, si učiteľka samostatne volí vhodné metódy, stratégie, formy a prostriedky, ako aj pedagogické zásady /postupnosť, primeranosť, systematickosť a pod./ pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť. Ich výber a uplatňovanie je právom každého pedagogického zamestnanca.
- V čase školských prázdnin, kedy je počet detí nižší, sa výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje formou voľných hier detí a hrových činnostiach, a teda bez zohľadňovania odporúčaného rozvrhnutia vzdelávacích oblastí v ŠVP
- Výchovno-vzdelávaciu činnosť prispôsobujeme povahe predprimárneho vzdelávania, okolnostiam a záujmom detí a dbáme na to, aby sa jednotlivé oblasti prelínali.
Obsahové celky |
Témy |
September: Vitaj v škôlke!
Október: Čarovná jeseň
November: Záhady tela
December: Od Barborky do Vianoc, každá noc má svoju moc
Január: Čaro zimy
Február: Február čo má smiešnu tvár
Marec: Jar už klopká na okienko
Apríl: Rozmanitý svet
Máj: Srdce dokorán
Jún: Leto plné zábavy
Letné činnosti
| 1.Moji noví kamaráti - mená, značky, hračky - navzájom sa zoznamovať
2.Ja a moja MŠ - orientácia v mš, interiér, exteriér - oboznamovať sa zo zamestnancami, profesie - stolovanie, sebaobslužné práce
3.Môj deň doma a v MŠ - režim dňa, rozdiely doma a v MŠ, pravidlá triedy
4.Bezpečne v škôlke i v okolí - bydlisko, okolie MŠ, - orientačné body v okolí
1.S vetrom o preteky - jeseň, ročné obdobie, sťahovavé vtáky
2.Košík plný vitamínov - jeseň v ovocnom sade, poznať a rozlíšiť ovocie, ovocné stromy, oberačka, spracovanie, - v záhrade, zelenina, zaváranie, poľnohospodárske rastliny, stroje, náradie - úcta k starším, prosociálne a empatické správanie, jesenné upratovanie v záhrade, náradie, náčinie
3.Prechádzka lesným chodníkom - stromy, kríky, huby
4.Lesné zvieratká - charakteristické znaky zvierat, obydlie
1.Moje telo - časti ľudského tela, elementárne predstavy o vnútorných orgánov (ich funkcia), pravá a ľavá strana
2.Tvorím, bádam, objavujem -zmyslové vnímanie, zmysly
3.Bacily nás ohrozujú -zdravá, nezdravá strava, choroby, lekárska starostlivosť, prevencia
4.Zúbky ako perličky - zuby, ústna dutina, starostlivosť o zuby
1+4 - Mikuláš, oslava, výzdoba, tradície, advent, zvyky, vianočné tvorenie, pečenie, besiedky, pozdravy, darčeky, pošta pre Ježiška
1. 12 mesiačikov a Zimné kráľovstvo - kalendár, časové vzťahy (deň a noc), dni v týždni, zima, ročné obdobie, obliekanie
2.Sánkovačka, guľovačka, lyžovačka to je zábava - zimné športy, druhy športov, otužovanie, vhodné oblečenie, predchádzať zraneniam pri športovaní
3.Po stopách zvierat - starostlivosť a ochrana, prezimovanie, potrava -stopy v snehu
1.Týždeň plnej zábavy -fašiangy, tradície, masky
2.Čím budem až vyrastiem - povolania, kvíz, overovanie vedomostí
3.Cestou necestou - druhy dopravných prostriedkov, triedenie podľa miesta pohybu, pracovné profesie v doprave (šofér, železničiar, sprievodca, pilot, lodníci a pod.) dopravné značky, semafor
4.Predmety a ich vlastnosti - tvary, pokusy, - magnetizmus, materiály, elektrické hračky, ...ako to funguje?
1.Na polici v knižnici - kniha, manipulácia, výroba, predčitateľská gramotnosť, synonymá, homonymá, antonymá, pestovať vzťah ku knihe, návšteva knižnice - budem prvákom – chystáme sa do školy
2.Z rozprávky do rozprávky - ľudové rozprávky - rozprávkové postavy, bájky, dobro a zlo, dramatizácie rozprávok, divadlo
3.Jar k nám prišla - pozorovať, bádať a hľadať prvé zmeny v prírode, jar, počasie, obliekanie - odomykanie studničiek
4.Od semienka k rastlinke - jarné kvety, sadenie, starostlivosť - Deň Vody
1.Na gazdovskom dvore - poznávať domáce a hospodárske zvieratá - rozoznať a pomenovať niektoré mláďatá - ich typické znaky, spôsob života, úžitok
2.Sviatok jari – Veľká noc - veľkonočné farebné tvorenie - veľkonočné zvyky a tradície - pálenie Moreny
3.Ježko Separko chráni našu Zem - recyklovanie odpadu, ochrana prírody - Deň Zeme - Stavanie májov
4.Raketou okolo sveta - slnko, mesiac, hviezdy, vesmír, planéty
1.Moja mama - práca mamy a otca v domácnosti, starostlivosť o bábätko, bezpečnosť doma - mama kedysi a dnes
2.Rodina a domov - členovia rodiny, rodostrom, vzťahy v rodine, mesiac narodenia - rodinné tradície
3.Cestujeme po Slovensku - skvalitňovať elementárne predstavy štátoch pri práci s atlasom a glóbusom. - dedina, mesto - blízke, vzdialené okolie - hlavné mesto Slovenska - národnosti - finančná gramotnosť - piesne, tance, kroje regiónov Slovenska
4.Meduška a jej kamaráti - hmyz, lúčne kvety, včely, motýle...
1.Sme rovnakí a predsa iní - MDD, detské hry, multikultúra, život detí v rôznych krajinách, pozitívne vzťahy medzi deťmi, empatia, rasy, tolerancia, medziľudské vzťahy
2.Zvieratká v ZOO - exotické zvieratá, život, starostlivosť, - práca s glóbusom – svetadiele
3.Rybička Nemo hľadá pomoc - vodné živočíchy - rieky, potoky, moria - biotop
4.Čo sme sa naučili v MŠ - opakovanie
5.Tešíme sa na leto - leto, ročné obdobie, charakteristika - rozlúčka s kamarátmi predškolákov - výlety
|
5. SPôSOB A PODMIENKY UKONČENIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A VYDÁVANIE DOKLADU O ZÍSKANOM VZDELANÍ
Predprimárne vzdelávanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dovŕši šiesty rok veku a dosiahne školskú zrelosť.
Predprimárne vzdelávanie môže dieťa predčasne ukončiť ak nedovŕši šiesty rok veku pri dosiahnutí školskej spôsobilosti na základe vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast, ktorí odporučia predčasné zaškolenie dieťaťa a po absolvovaní povinného predškolského vzdelávania. V tomto prípade musí zákonný zástupca požiadať riaditeľa o prijatie dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred dovŕšením piateho roku veku do 1. augusta daného roku a predložiť:
- súhlasné vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a
- súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast.
Ak bude dieťa pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, osvedčenie sa vydá len na konci školského roku, v ktorom pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva materská škola k 30. júnu príslušného kalendárneho roka.
6. MATERIÁLNO - TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
Materská škola je dvojtriedna. Umiestnená je v budove bývalej základnej školy. Prízemie tvorí vstupná chodba, ktorá slúži ako šatňa, dve herne, kuchyňa s jedálňou, sklad potravín, plynová kotolňa, účelové priestory pre personál, umyváreň a WC pre deti a dospelých, dezinfekčná miestnosť pre upratovačku, práčovňa, sklad náradia a hračiek. Pod schodišťom na prízemí v samostatnej miestnosti je sklad čistiacich a dezinfekčných priestorov/zamyká sa/. Na poschodí sa nachádzajú dve spálne, telocvičňa, sklad bielizne, riaditeľňa, zborovňa, ktorá je zároveň izolačkou, kancelária vedúcej školskej jedálne, umyváreň a WC pre deti
a dospelých. Prízemie je spojené s poschodím vnútorným schodiskom.
Školský dvor sa delí na dve časti – na predný a zadný dvor. Predný dvor je z väčšej časti zatrávnený s pieskoviskom a detským záhradným zariadením, okrasnými a zeleninovo- bylinkovými záhonmi, z menšej časti je vyasfaltovaný. Zadný dvor sa delí na dve časti – asfaltovanú plochu a veľkú záhradu s pieskoviskom, detským záhradným zariadením, umelo vytvoreným kopcom na pohybové aktivity na snehu- bobovanie, sánkovanie, pníkovým centrom a hudobnou stenou- na hudobné aktivity.
7. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
Cieľom hodnotenia detí je posúdenie aktuálnej úrovne rozvoja osobnosti dieťaťa v jednotlivých oblastiach, ktoré je využité pre ďalšie plánovanie výchovno – vzdelávacej činnosti za účelom ďalších pozitívnych rozvojových zmien.
Princípy hodnotenia stoja na humanisticky orientovanej koncepcii:
- Neporovnávame deti medzi sebou, sledujeme a posudzujeme individuálny pokrok dieťaťa
- individuálny prístup v hodnotení.
- Sumatívne hodnotenie realizujeme len v určitých intervaloch, alebo v prípade potreby. Preferujeme otvorené, formatívne hodnotenie - otvorenosť hodnotenia.
- Zameriavame sa na úspechy a pokroky dieťaťa, nie na nedostatky- pozitívna orientácia hodnotenia.
- Vždy sa pozeráme na dieťa ako osobnosť a celok - komplexnosť hodnotenia.
- Vedieme deti k objektívnemu sebahodnoteniu vytváraním transparentných kritérií a autokorekcie - tendencia k sebahodnoteniu a aktívny podiel dieťaťa na hodnotení.
- Sumatívne hodnotenie ako napríklad hodnotenie školskej spôsobilosti je konzultované a potvrdené externým hodnotením – napr. psychológom - objektivizácia hodnotenia.
Pre hodnotenie, reflexiu a sebareflexiu využívame tieto formy hodnotenia:
- formatívne – priebežné každodenné hodnotenie, ktoré je orientované na podporu ďalšieho aktívneho učenia sa dieťaťa a ponúka rady a poučenie zamerané na zlepšenie budúcich výkonov. Formatívne hodnotenie je využívané priebežne počas školského roka prostredníctvom metód slovného hodnotenia, pedagogického pozorovania, rozhovoru, analýzy produktov činností a procesov, ktorými vznikli. Každé dieťa má svoje portfólio, ktoré je kľúčovou formou dokumentovania. Súčasťou formatívneho hodnotenia je sebahodnotenie detí prostredníctvom autokorektívnych pomôcok, jednoduchého slovného sebahodnotenia.
- sumatívne – zhrňujúce hodnotenie, ktoré konštatuje stav dosiahnutia úrovne po dlhšom časovom úseku, ktorými sú výstupné diagnostikovanie, alebo posudzovanie školskej spôsobilosti. U detí rok pred plnením školskej dochádzky formou testovania školskej spôsobilosti externým posudzovateľom (psychológ CPPPaP).
Oblasťami hodnotenia sú oblasti rozvoja osobnosti dieťaťa. Učiteľky v jednotlivých triedach vedú portfólia, pozorovacie denníky a diagnostické hárky o dieťati, ktoré slúži ako dokument poskytujúci pohľad o rozvoji osobnosti dieťaťa v jednotlivých oblastiach
V rámci spolupráce, po písomnom súhlase zákonného zástupcu dieťaťa, posúdi školskú pripravenosť Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Lučenci.
8. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA
ZAMESTNANCOV ŠKOLY
Vnútorná kontrola školy je zameraná na všetkých zamestnancov a špecificky formou kontrolnej činnosti na samotnú výchovno- vzdelávaciu činnosť, ktorá zahŕňa učenie učiteľkou a učenie sa detí. Výsledky pedagogickej práce učiteliek sa odrážajú v správaní, konaní a úrovni vedomostí, zručností a návykov detí a naopak.
Kontrolnú činnosť v MŠ vykonáva riaditeľka školy, prípadne poverený pracovník. Je zameraná predovšetkým na plnenie cieľov a štandardov zo ŠVP. Kontrola má byť systematická, motivačná a jej výsledky majú slúžiť na odstránenie nedostatkov, ktoré sa následne kontrolujú.
Hodnotenie pedagogických zamestnancov je jednou z dôležitých činností systému riadenia ľudských zdrojov v MŠ. Je to náročná personálna činnosť, zároveň je však jedna z metód používania a povzbudzovania a motivácie zamestnancov.
Konkrétne zameranie kontrolnej činnosti zamestnancov je vypracované v pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods.4 písm.c) vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z.z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z.z.
Zoznam použitých skratiek:
MŠ – materská škola
ŠkVP – školský vzdelávací program
ŠVP – Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách
LITERATÚRA
KOSOVÁ, B. 1998. Hodnotenie ako prostriedok humanizácie školy. Banská Bystrica: Metodické Centrum. ISBN 80-8041-199-9
Metodika predprimárneho vzdelávania. Partizánske: EXPRESPRINT. ISBN 978-80-968777-3-7.
Príručka na tvorbu školských vzdelávacích programov pre materské školy. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-324-4.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách, 2015.
Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
Vyhláška MŠ SR č. 445/2009 Z. z. o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmenách a doplnení niektorých zákonov.
Vyhláška MŠ SR č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Manuál Predprimárne vzdelávanie detí (spracované podľa právneho stavu účinného od 1. januára 2021) 2021/9804:1-A2110