Návštevnosť
Návštevnosť:
ONLINE:49
DNES:1682
TÝŽDEŇ:7571
CELKOM:4282919
Návštevnosť:
ONLINE:49
DNES:1682
TÝŽDEŇ:7571
CELKOM:4282919
Materská škola, Riečna č. 27, Vidiná
ÚVODNÉ IDENTIFIKAĆNÉ ÚDAJE
Názov a adresa školy | Materská škola, Riečna č.27, Vidiná |
Názov školského vzdelávacieho programu | Zlatá brána otvorená |
Stupeň vzdelania | Predprimárne vzdelanie |
Dĺžka dochádzky | spravidla 3 roky |
Forma výchovy a vzdelávania | celodenná resp. poldenná |
Vyučovací jazyk | slovenský |
Druh školy | štátna |
Dátum prerokovania ŠkVP | V pedagogickej rade :
V rade školy :
Schválený zriaďovateľom : |
Miesto vydania | Materská škola, Vidiná |
Platnosť ŠkVP |
|
Kontakty pre komunikáciu so školou:
Titul, meno, priezvisko | Pracovná pozícia | Telefón | |
Mgr.Marcela Janštová | riaditeľka | 0918 741 169 | materskaskola@vidina.sk |
Janka Skýpalová | vedúca školskej jedálne, hospodársko-administratívna pracovníčka MŠ | 0918 741 169 | materskaskola@vidina.sk |
Zriaďovateľ:
Obec Vidiná
Športová 1
985 59 Vidiná
Tel.: +421 – 47 – 45 11 524
0905 270 437
e-mail: starosta@vidina.sk
Predkladá:
........................................
Mgr. Marcela Janštová
riaditeľka materskej školy
Záznamy o revidovaní a platnosti školského vzdelávacieho programu (ďalej ŠkVP).
Revidovanie ŠkVP prerokované v pedagogickej rade Dátum
| Platnosť ŠkVP Dátum | Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod. |
| 01.09.2021 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obsah
1. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania........................................
2. Vlastné zameranie...............................................................................................................
3. Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania...............................................................
4. Učebné osnovy a východiská plánovania....................................................................
5. Spôsob a podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom
vzdelaní...............................................................................................................................
6. Materiálno - technické a priestorové podmienky..............................................................
7. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí.......................................................................
8. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy............................................
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v našom školskom vzdelávacom programe vychádzajú z cieľov stanovených v zákone č.245/2008 Z.z.o výchove a vzdelávaní (školský zákon)a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v Štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
POSLANIE:
UZNÁVANÉ HODNOTY:
VLASTNÉ CIELE:
2. VLASTNÉ ZAMERANIE:
Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno-vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky.
Naším hlavným zameraním je spoznávanie ľudovým tradícii a slovenskej ľudovej kultúry. Pre toto zameranie sme sa rozhodli z dôvodu, že dnes žiaľ pod tlakom najrôznejších technických lákadiel je ľudová tvorba trochu v úzadí. My, učiteľky, máme vzťah ku ľudovej kultúre a pod vedením riaditeľky, ktorá je vedúcou detského folklórneho súboru Radosť a vedúcou folklórneho súboru Ipeľ v Lučenci, má aj vzdelanie v tejto oblasti,budeme pripravovať námety ľudových tradícií na praktické využitie v edukačnom procese. Ľudová slovesnosť, zvyky a tradície predstavujú vo výchove dieťaťa v predškolskom veku jeden zo základných kameňov, na ktorom je budované ďalšie systematické pôsobenie výchovy umením k umeniu. Ľudová tvorivosť je pre deti veľkou umeleckou i výchovnou hodnotou. Je v nej zobrazený svet a život s nevšednou vynaliezavosťou, postrehom a vtipom. V minulosti sa deti zúčastňovali na všetkých oblastiach života. Veľa riekaniek, detských ľudových piesní bolo spojených so svetom zvierat, s prírodou. Deti intenzívne prežívali všetko, čo sa dialo doma, v dedine, v prírode, či už išlo o striedanie ročných období a s nimi súvisiace zmeny v prírode, či o prácu na poli, doma, alebo o významné udalosti ľudského života: narodenie, svadba. Striedanie ročných období a ich symbolika oddávna boli, sú a budú silným motivačným impulzom pre umeleckú tvorbu, ale aj pre pedagogickú oblasť pôsobenia na deti s cieľom získavať pozitívne postoje k regionálnej kultúre, organizovať kultúrne podujatia a priblížiť im zvyky a tradície regionálneho kultúrneho dedičstva tak, ako sa odpradávna tradovali v spätosti s jednotlivými ročnými obdobiami. Dieťa bude spoznávať kultúrne dedičstvo cez piesne, tance, hry, zvyky, obyčaje, nárečie a dialektiku regiónu, v ktorom vyrastá. Deti sa aktívnou účasťou budú zapájať do prác, ktoré sa v súčasnosti viac-menej už nerealizujú. Prostredníctvom tohto zážitku sa dieťa dokáže vcítiť do remesiel a prác, ktoré sa pomaly vytrácajú a upadajú do zabudnutia. Ľudové tradície budeme oživovať aj formou spolupráce s folklórnym súborom, so starými rodičmi, ľudovými remeselníkmi (košikár, šperkárka, pečenie oblátok, tkáči, kováči..), organizovaním rôznych stretnutí – páranie peria, maľovanie kraslíc, varenie lekváru. Budeme sa snažiť oživovať a aplikovať do života materskej školy jednotlivé zvyky - odomykanie jarných studničiek, vynášanie Moreny, stavanie májov, vianočné koledovanie, Od Lucie doVianoc... Jednotlivé ukážky remesiel, zvakov a stretnutí budú doplnené o rôzne možnosti práce s deťmi tak, aby bolo zastúpené aktívne aj pasívne prijímanie poznatkov o tradičnej ľudovej kultúre so zachovaním uplatňovania základného didaktického princípu – aktivity dieťaťa a zážitkového učenia. Všetky tieto aktivity sa budú uplatňovať vzhľadom na aktuálne ročné obdobie a tradície, ktoré k nemu patria. Cieľom zamerania je formou zážitkového učenia v rámci ľudovej výchovy rozvíjať dieťa tak, že na elementárnej úrovni bude chápať a hodnotiť vzťahy medzi ním, folklórom a kultúrou v jeho okolí, bude získavať pozitívne postoje k folklóru, vštepovať hudbu a tanec, realizovať edukačné aktivity, organizovať kultúrne podujatia a priblížiť deťom zvyky a tradície dedičstva tak, ako sa odpradávna tradovali – v spätosti s jednotlivými ročnými obdobiami.
Po absolvovaní predprimárneho vzdelávania budú tak deti oboznámené, stotožnené s ľudovou kultúrou a tradíciami a budú pripravené šíriť ich ďalej.
Využívaním prvkov ľudovej výchovy budeme pôsobiť na všestranný rozvoj dieťaťa v jeho troch základných štruktúrach: v oblasti afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej.
3. DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Dĺžka dochádzky dieťaťa do materskej školy je spravidla 1 až 4 roky, pohybuje sa podľa rozsahu od nástupu dieťaťa až do plnenia povinnej školskej dochádzky.
V obidvoch triedach poskytujeme celodennú výchovu a vzdelávanie, v prípade záujmu na základe žiadosti rodičov poskytujeme aj poldennú formu výchovy a vzdelávania.
4. UČEBNÉ OSNOVY
Učebnými osnovami našej materskej školy sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Obsah vzdelávania sa vymedzuje v nasledovných vzdelávacích oblastiach:
Východiská plánovania:
Pre plánovanie výchovno- vzdelávacej práce sme si zvolili nasledovné princípy.
Plánovanie prebieha v dvoch úrovniach:
Obsahové celky |
Témy |
September: Vitaj v škôlke!
Október: Čarovná jeseň
November: Záhady tela
December: Od Barborky do Vianoc, každá noc má svoju moc
Január: Čaro zimy
Február: Február čo má smiešnu tvár
Marec: Jar už klopká na okienko
Apríl: Rozmanitý svet
Máj: Srdce dokorán
Jún: Leto plné zábavy
Letné činnosti
| 1.Moji noví kamaráti - mená, značky, hračky - navzájom sa zoznamovať
2.Ja a moja MŠ - orientácia v mš, interiér, exteriér - oboznamovať sa zo zamestnancami, profesie - stolovanie, sebaobslužné práce
3.Môj deň doma a v MŠ - režim dňa, rozdiely doma a v MŠ, pravidlá triedy
4.Bezpečne v škôlke i v okolí - bydlisko, okolie MŠ, - orientačné body v okolí
1.S vetrom o preteky - jeseň, ročné obdobie, sťahovavé vtáky
2.Košík plný vitamínov - jeseň v ovocnom sade, poznať a rozlíšiť ovocie, ovocné stromy, oberačka, spracovanie, - v záhrade, zelenina, zaváranie, poľnohospodárske rastliny, stroje, náradie - úcta k starším, prosociálne a empatické správanie, jesenné upratovanie v záhrade, náradie, náčinie
3.Prechádzka lesným chodníkom - stromy, kríky, huby
4.Lesné zvieratká - charakteristické znaky zvierat, obydlie
1.Moje telo - časti ľudského tela, elementárne predstavy o vnútorných orgánov (ich funkcia), pravá a ľavá strana
2.Tvorím, bádam, objavujem -zmyslové vnímanie, zmysly
3.Bacily nás ohrozujú -zdravá, nezdravá strava, choroby, lekárska starostlivosť, prevencia
4.Zúbky ako perličky - zuby, ústna dutina, starostlivosť o zuby
1+4 - Mikuláš, oslava, výzdoba, tradície, advent, zvyky, vianočné tvorenie, pečenie, besiedky, pozdravy, darčeky, pošta pre Ježiška
1. 12 mesiačikov a Zimné kráľovstvo - kalendár, časové vzťahy (deň a noc), dni v týždni, zima, ročné obdobie, obliekanie
2.Sánkovačka, guľovačka, lyžovačka to je zábava - zimné športy, druhy športov, otužovanie, vhodné oblečenie, predchádzať zraneniam pri športovaní
3.Po stopách zvierat - starostlivosť a ochrana, prezimovanie, potrava -stopy v snehu
1.Týždeň plnej zábavy -fašiangy, tradície, masky
2.Čím budem až vyrastiem - povolania, kvíz, overovanie vedomostí
3.Cestou necestou - druhy dopravných prostriedkov, triedenie podľa miesta pohybu, pracovné profesie v doprave (šofér, železničiar, sprievodca, pilot, lodníci a pod.) dopravné značky, semafor
4.Predmety a ich vlastnosti - tvary, pokusy, - magnetizmus, materiály, elektrické hračky, ...ako to funguje?
1.Na polici v knižnici - kniha, manipulácia, výroba, predčitateľská gramotnosť, synonymá, homonymá, antonymá, pestovať vzťah ku knihe, návšteva knižnice - budem prvákom – chystáme sa do školy
2.Z rozprávky do rozprávky - ľudové rozprávky - rozprávkové postavy, bájky, dobro a zlo, dramatizácie rozprávok, divadlo
3.Jar k nám prišla - pozorovať, bádať a hľadať prvé zmeny v prírode, jar, počasie, obliekanie - odomykanie studničiek
4.Od semienka k rastlinke - jarné kvety, sadenie, starostlivosť - Deň Vody
1.Na gazdovskom dvore - poznávať domáce a hospodárske zvieratá - rozoznať a pomenovať niektoré mláďatá - ich typické znaky, spôsob života, úžitok
2.Sviatok jari – Veľká noc - veľkonočné farebné tvorenie - veľkonočné zvyky a tradície - pálenie Moreny
3.Ježko Separko chráni našu Zem - recyklovanie odpadu, ochrana prírody - Deň Zeme - Stavanie májov
4.Raketou okolo sveta - slnko, mesiac, hviezdy, vesmír, planéty
1.Moja mama - práca mamy a otca v domácnosti, starostlivosť o bábätko, bezpečnosť doma - mama kedysi a dnes
2.Rodina a domov - členovia rodiny, rodostrom, vzťahy v rodine, mesiac narodenia - rodinné tradície
3.Cestujeme po Slovensku - skvalitňovať elementárne predstavy štátoch pri práci s atlasom a glóbusom. - dedina, mesto - blízke, vzdialené okolie - hlavné mesto Slovenska - národnosti - finančná gramotnosť - piesne, tance, kroje regiónov Slovenska
4.Meduška a jej kamaráti - hmyz, lúčne kvety, včely, motýle...
1.Sme rovnakí a predsa iní - MDD, detské hry, multikultúra, život detí v rôznych krajinách, pozitívne vzťahy medzi deťmi, empatia, rasy, tolerancia, medziľudské vzťahy
2.Zvieratká v ZOO - exotické zvieratá, život, starostlivosť, - práca s glóbusom – svetadiele
3.Rybička Nemo hľadá pomoc - vodné živočíchy - rieky, potoky, moria - biotop
4.Čo sme sa naučili v MŠ - opakovanie
5.Tešíme sa na leto - leto, ročné obdobie, charakteristika - rozlúčka s kamarátmi predškolákov - výlety
|
5. SPôSOB A PODMIENKY UKONČENIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A VYDÁVANIE DOKLADU O ZÍSKANOM VZDELANÍ
Predprimárne vzdelávanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dovŕši šiesty rok veku a dosiahne školskú zrelosť.
Predprimárne vzdelávanie môže dieťa predčasne ukončiť ak nedovŕši šiesty rok veku pri dosiahnutí školskej spôsobilosti na základe vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast, ktorí odporučia predčasné zaškolenie dieťaťa a po absolvovaní povinného predškolského vzdelávania. V tomto prípade musí zákonný zástupca požiadať riaditeľa o prijatie dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred dovŕšením piateho roku veku do 1. augusta daného roku a predložiť:
Ak bude dieťa pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, osvedčenie sa vydá len na konci školského roku, v ktorom pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva materská škola k 30. júnu príslušného kalendárneho roka.
6. MATERIÁLNO - TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
Materská škola je dvojtriedna. Umiestnená je v budove bývalej základnej školy. Prízemie tvorí vstupná chodba, ktorá slúži ako šatňa, dve herne, kuchyňa s jedálňou, sklad potravín, plynová kotolňa, účelové priestory pre personál, umyváreň a WC pre deti a dospelých, dezinfekčná miestnosť pre upratovačku, práčovňa, sklad náradia a hračiek. Pod schodišťom na prízemí v samostatnej miestnosti je sklad čistiacich a dezinfekčných priestorov/zamyká sa/. Na poschodí sa nachádzajú dve spálne, telocvičňa, sklad bielizne, riaditeľňa, zborovňa, ktorá je zároveň izolačkou, kancelária vedúcej školskej jedálne, umyváreň a WC pre deti
a dospelých. Prízemie je spojené s poschodím vnútorným schodiskom.
Školský dvor sa delí na dve časti – na predný a zadný dvor. Predný dvor je z väčšej časti zatrávnený s pieskoviskom a detským záhradným zariadením, okrasnými a zeleninovo- bylinkovými záhonmi, z menšej časti je vyasfaltovaný. Zadný dvor sa delí na dve časti – asfaltovanú plochu a veľkú záhradu s pieskoviskom, detským záhradným zariadením, umelo vytvoreným kopcom na pohybové aktivity na snehu- bobovanie, sánkovanie, pníkovým centrom a hudobnou stenou- na hudobné aktivity.
7. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
Cieľom hodnotenia detí je posúdenie aktuálnej úrovne rozvoja osobnosti dieťaťa v jednotlivých oblastiach, ktoré je využité pre ďalšie plánovanie výchovno – vzdelávacej činnosti za účelom ďalších pozitívnych rozvojových zmien.
Princípy hodnotenia stoja na humanisticky orientovanej koncepcii:
- individuálny prístup v hodnotení.
Pre hodnotenie, reflexiu a sebareflexiu využívame tieto formy hodnotenia:
Oblasťami hodnotenia sú oblasti rozvoja osobnosti dieťaťa. Učiteľky v jednotlivých triedach vedú portfólia, pozorovacie denníky a diagnostické hárky o dieťati, ktoré slúži ako dokument poskytujúci pohľad o rozvoji osobnosti dieťaťa v jednotlivých oblastiach
V rámci spolupráce, po písomnom súhlase zákonného zástupcu dieťaťa, posúdi školskú pripravenosť Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Lučenci.
8. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA
ZAMESTNANCOV ŠKOLY
Vnútorná kontrola školy je zameraná na všetkých zamestnancov a špecificky formou kontrolnej činnosti na samotnú výchovno- vzdelávaciu činnosť, ktorá zahŕňa učenie učiteľkou a učenie sa detí. Výsledky pedagogickej práce učiteliek sa odrážajú v správaní, konaní a úrovni vedomostí, zručností a návykov detí a naopak.
Kontrolnú činnosť v MŠ vykonáva riaditeľka školy, prípadne poverený pracovník. Je zameraná predovšetkým na plnenie cieľov a štandardov zo ŠVP. Kontrola má byť systematická, motivačná a jej výsledky majú slúžiť na odstránenie nedostatkov, ktoré sa následne kontrolujú.
Hodnotenie pedagogických zamestnancov je jednou z dôležitých činností systému riadenia ľudských zdrojov v MŠ. Je to náročná personálna činnosť, zároveň je však jedna z metód používania a povzbudzovania a motivácie zamestnancov.
Konkrétne zameranie kontrolnej činnosti zamestnancov je vypracované v pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods.4 písm.c) vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z.z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z.z.
Zoznam použitých skratiek:
MŠ – materská škola
ŠkVP – školský vzdelávací program
ŠVP – Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách
LITERATÚRA
KOSOVÁ, B. 1998. Hodnotenie ako prostriedok humanizácie školy. Banská Bystrica: Metodické Centrum. ISBN 80-8041-199-9
Metodika predprimárneho vzdelávania. Partizánske: EXPRESPRINT. ISBN 978-80-968777-3-7.
Príručka na tvorbu školských vzdelávacích programov pre materské školy. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-324-4.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách, 2015.
Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
Vyhláška MŠ SR č. 445/2009 Z. z. o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmenách a doplnení niektorých zákonov.
Vyhláška MŠ SR č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Manuál Predprimárne vzdelávanie detí (spracované podľa právneho stavu účinného od 1. januára 2021) 2021/9804:1-A2110
Obec Vidiná
Športová 255/1, 985 59 Vidiná
tel: 047/4370102, fax: 047/4511523
email: podatelna@vidina.sk